Funktionsvariation

Ordet funktionsvariation talar om att man har en skada.
Skadan gör att vissa saker kan vara svåra.
Det kan vara svårt att förstå, att se, att gå eller att tala.
Men svårigheterna blir mindre om man får hjälp.

Älmhults kommun kan hjälpa personer som har funktionsvariation.
Vi kan hjälpa de som bor på särskilt boende.
Vi kan också hjälpa de som bor hemma och får hemtjänst
eller har personlig assistent.

LSS

LSS är en lag om hjälp till personer med vissa funktionsnedsättningar.
Den talar om vilka som kan få hjälp.
Klicka här för att läsa LSS på lättläst.PDF (pdf, 71.7 kB)

Tystnadsplikt

Alla som jobbar med funktionsvariation har tystnadsplikt.
Det betyder att vi inte får berätta om dig för andra.
Vi får inte heller berätta vad du säger till oss.

Socialtjänstlagen

Vi som jobbar med funktionsvariationer
måste följa en lag som heter Socialtjänstlagen.
Klicka här för att läsa Socialtjänstlagen på lättläst.PDF (pdf, 172 kB)